آموزشی

تعمیر سردخانه چیلر خانگی (تراکمی و جذبی)

تعمیر سردخانه چیلر خانگی

امروز در این مقاله قرار است درباره تعمیر سردخانه چیلر خانگی با شما عزیزان گفتگو کنیم چنانچه تمایل دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

چیلر که در دو نوع تراکمی و جذبی وجود دارد  یک دستگاه گرماگیر است که با سیستم هایی مانند کولر تفاوت دارد، کولر ها نسبت به چیلر ساختمان ساده تری دارند. سال‌های سال است که از کولرهای  آبی برای رهایی از گرما استفاده می شود.  راه اندازی آنها نیز توسط افراد غیرمتخصص و انجام میگیرد.

طرز کار تعمیرات چیلر متفاوت می باشد تمام سیستم‌های چیلر جذب کننده و گرماگیر می باشندو دارای دو نوع جذبی و تراکمی اند .جذبی با انرژی حرارتی که در ژنراتور مصرف می شود کار میکند در صورتی که چیلر تراکمی با انرژی الکتریکی توسط کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیلر سرما تولید می کند تراکم الکتریکی و مکانیکی می باشد که توسط مکانیزم های مختلف و تحت فرایند ترمودینامیکی عمل ضرب را انجام میدهد کمپرسور چیلر تراکمی از دو قسمت مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. تابلو فرمان و قدرت در بخش الکتریکی قرار دارند و کنترل کننده های در  فشار نقش فرمانده را در چیلر تراکمی عهده‌دار می‌باشند که در هنگام تعمیر چیلر تراکمی باید مورد توجه قرار بگیرد.

انواع چیلر تراکمی

 چیلر  تراکمی دارای دو نوع می باشد؛ انواع چیلرهای تراکمی از نظر کمپرسور، کندانسور، اکسپشن، اپراتور و تابلو برق متفاوت  می باشند. اگر  کندانسور هوایی باشد چیلر هوایی  می باشد. چیلرهای جذبی  در خنک کردن آب کندانسور از برج‌های خنک‌کننده استفاده می‌کنند. چیلرهای تراکمی از لحاظ کاربری در دو نوع چیلرهای  صنعتی و چیلر خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

تعمیر سردخانه چیلر خانگی

نحوه کار چیلر تراکمی

 چیلر تراکمی با استفاده از سیکل برودت سرما تولید می کند چرخه سیکل برودت جز اصلی و فرعی دارد، جز اصلی و مهم هر سیستم برودتی شامل کمپرسور، کندانسور، اکسپنشن ولو و اواپراتور میباشد. در چیلرهای تراکمی ابتدا گاز موبر مبرد خارج می شود و از طریق اپراتور وارد کمپرسور می گردد در اینجا مبرد فریون در فاز گازی است زیرا اگر در فاز مایع وارد کمپرسور شود به کمپرسور آسیب می رساند.

با وارد شدن مبرد فریونی به کمپرسور چیلر تراکمی متراکم می شود و فشار و دمای آن افزایش می‌یابد و آماده ورود به کندانسور می گردد. پس از ورود مبرد به  کندانسور در فشار ثابت، دمای آن کاهش می یابد پس از چگالش در کندانسور به سمت اکسپشن می‌رود و فشار آن شکسته و کاهش می یابد.

پس از آن که فشار مبرد کاهش پیدا کرد وارد اپراتور میشود در اپراتور فرایند تبخیری که گرماگیر است رخ می‌دهد و با کم کردن انرژی گرمایی باعث تولید سرما می شود و گرما را خارج می کند، به این صورت که مبرد سرمازا یا فریون با گرفتن گرمای سیال عبوری دمای آن را کاهش می دهد و پس از آن توسط کمپرسور مکش می شود سپس این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود تا گرمای محیط گرفته شود و سرمای و مطبوعی ایجاد گردد.

خرابی چیلر تراکمی

چیلر تراکمی به دلایل مختلف ممکن است خراب شود یکی از پرهزینه‌ترین خرابی های چیلر تراکمی آسیب دیدن کمپرسور آن می باشد که به صورت مکانیکی و یا سوختن سیم پیچ اتفاق می افتد. این اتفاق در شرایطی به وقوع می پیوندد که چیلر تراکمی در شرایط غیر استاندارد باشد سوراخ شدن مبدل های اپراتور و کندانسور نیز باعث خرابی چیلر تراکمی می شود.

هنگامی که چیلر تراکمی از کار می‌افتد سیستم خنک کننده آن مختل می شود باید مورد بررسی قرار داد و مشکل آن را برطرف کرد تا بتواند فرآیند است سرمادهی  را دوباره راه اندازی نماید. در واقع اگر سردخانه چیلر تراکمی خراب شود دیگر استفاده از چیلر تراکمی فایده ای ندارد زیرا مهمترین کاربرد چیلر تراکمی کیفیت خنک کنندگی آن می‌باشد اگر کیفیت خنک کنندگی و سرما سازی چیلر تراکمی کاهش یابد دلیلی بر خرابی چیلر میباشد و هر چه دیرتر چیلر را تعمیر کنید خرابی های بیشتری رخ خواهد داد و هزینه تعمیرات هم افزایش می یابد.

خرابی که  در سردخانه چیلر پیش می آید نشانه هایی از ضعف روند است که در اولین فرصت باید توسط کارشناسان تعمیر سردخانه چیلر خانگی ، شناسایی، بررسی، عیب یابی و تعمیر شود.

موارد خرابی سردخانه چیلر خانگی

  • بالا رفتن دمای سردخانه از حد معمول
  • پایین رفتن دمای سردخانه از دمای معمول
  • یخ زدن اپراتور سردخانه
  • کم شدن میزان روغن کمپرسور سردخانه
  • تمام شدن شارژ گاز موتور سردخانه
  • علامت دادن و اخطار دادن مرتبط یا پیوسته
  • یخ زدن اواپراتور سردخانه یکسان شدن میزان فشار دمش مکش کمپرسور سردخانه
  • کم شدن میزان روغن کمپرسور پایین بودن میزان فشار پمپ و کار کردن به صورت پیوسته گرفتگی فیلتر سوختن فن سردخانه خرابی شیر برقی

تعمیر سردخانه چیلر خانگی

سرویس دهی و تعمیر سردخانه چیلر خانگی شامل چه مواردی است

چیلر جذبی یکی از سیستم های رایج تولید سرما میباشد که اساس آن سیکل تبرید جذبی است از ژنراتور، اپراتور و جذب تشکیل شده است. این سیستم ها مانند سایر سیستم های دوربین از منازل و اماکن پس از مدتی به سرویس‌دهی نیاز پیدا می‌کنند و ممکن است دچار خرابی شوند که باید آنها را تعمیر کرد. سرویس و نگه داری چیلر و همچنین تعمیر سردخانه چیلر خانگی  شامل موارد زیر می باشد:

  1. گیر کردن یاتاقان ها و در صورت لزوم گریس کاری آنها
  2. بررسی نازل ها و همچنین صافی خروجی آب و بررسی اینکه فیلتر ها سالم باشند.
  3. کنترل روغن کمپرسور از جهت کمتر نبودن از میزان استاندارد.
  4. کنترل مدارهای گاز برای اطمینان از نشتی نداشتن
  5. کنترل گاز سیستم چیلر و شارژ کردن آن
  6. چک کردن سربند های سیم و کابل ها در تمام قسمت های چیلر
  7. کنترل تسمه پروانه و در صورت لزوم تعویض آن

برای تعمیر سردخانه چیلر خانگی جذبی موارد زیر بررسی می شود 

  • وصل کردن فاز اصلی تابلو برق سیستم به مدت دو شبانه روز
  • پیش از راه اندازی روشن کردن کلید گرمکن
  • برای گرم شدن روغن رسوب زدایی از کندانسور
  • بررسی روغن کمپرسور و اگر نیاز به تعویض دارد باید سرویس دهی شود.
  • بررسی شیرهای کمپرسور
  • کنترل مدار گاز از جهت چگونه تعویض فیلتر درایر
  • شستشو دادن کرکره
  • پاکسازی صافی خروجی آب
  • گریس کاری یاتاقانها  و بادبزن ها
  • چک کردن صافی پمپ ها و در صورت لزوم پاک کردن آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *