آموزشی

داده‌های چیلر هوا خنک چیست؟

چیلر هوا خنک

حتما شما هم به خوبی می‌دانید که این روزها در مکان‌های مختلف از جمله منازل مسکونی، واحدهای صنعتی و… از جدیدترین و پیشرفته‌ترین امکانات ممکن جهت کنترل و تنظیم دمای محیط استفاده می‌شود. در این راستا بسیاری از افراد از چیلر هوا خنک استفاده می‌کنند تا با تعدیل دما، به خصوص در فصول گرم سال، امکان انجام فعالیت‌های مختلف را فراهم سازند. این امر به خصوص در مراکز صنعتی و کارخانجات از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین این وسیله انواع مختلفی دارد که هر کدام در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مزایا و معایب خاص خود را دارند.اما چیلر هوا خنک چیست و چگونه کار می‌کند؟ و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ اگر شما هم می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی را به دست آورید، با ما همراه باشید و مقاله‌ای را که در اینجا برایتان آماده کرده‌ایم، مطالعه نمایید. در این مقاله به معرفی چیلر هوا خنک و انواع آن خواهیم پرداخت.

چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک یا به انگلیسی Air Cooled Chiller وسیله‌ای است که به تبرید و سرمایش هوا در شرایط مختلف کمک می‌کند و سبب می‌شود بتوانید بدون مصرف بالای منابع، دمای هوا را کاهش داده آن را کنترل نمایید. این وسیله عملکرد نسبتا ساده‌ای دارد و استفاده از آن یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای خنک کردن دمای محیط به حساب می‌آید به نحوی که در کشور ما اغلب واحدهای صنعتی از چیلر هوا خنک استفاده می‌کنند.

این وسیله نوعی چیلر تراکمی است و با استفاده از مکانیسم سیکل تبرید تراکمی به سرمایش هوا کمک می‌کند. امروزه در بسیاری از منازل، اداره‌جات، باشگاه‌ها و به خصوص کارخانه‌ها از چیلر هوا خنک به صورت گسترده استفاده می‌شود. البته همانطور که پیشتر نیز گفته شد، این وسیله انواع مختلفی دارد که هر کدام در مواردی معین مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تهیه بهترین و کاربردی‌ترین این محصولات باید با انواع گوناگون آن آشنایی کافی داشته باشید.

چیلر هوا خنک

شیوه عملکرد چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک جزء چیلرهای تراکمی محسوب می‌گردد چراکه از طریق تراکم و انبساط مایع مبرد، به تهویه مطبوع هوا کمک می‌کند. مایع مبرد در تمام طول فرایند حضور دارد و به این ترتیب به تنظیم دمای محیط منجر می‌گردد. چیلر از چهار جزء اساسی تشکیل شده است که عبارت اند از: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اپراتور.

نحوه عملکرد چیلر هوا خنک به این صورت است که ابتدا به کمک کمپرسور بخار مبرد متراکم شده و در نتیجه با افزایش دما مواجه می‌شود. سپس با عبور از کندانسور، دچار چگالش گشته و دمای آن مجددا کاهش می‌یابد تا جایی که به مایع تغییر شکل می‌دهد. همچنین رد شدن از شیر انبساط باعث می‌شود فشار این مایع کاهش پیدا کند و در نتیجه آن، مبرد تبخیر گردد. سپس مبرد وارد اپراتور شده و مجددا به چرخه مذکور باز می‌گردد.

اختلاف دمای میان محیط و چیلر، سبب جذب گرما و سرمایش می‌شود. واضح است که نحوه عملکرد چیلر هوا خنک بسیار ساده می‌باشد و به همین خاطر است که بدون ایجاد مشکل و دردسر در طولانی مدت به فعالیت خود ادامه داده و به تنظیم دما کمک می‌کند.

کاربرد چیلر هوا خنک در صنایع

در اغلب مراکز صنعتی از ماشین آلات پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که همگی گرمای بسیار زیادی را تولید می‌نمایند. این میزان گرما می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه به دستگاه آسیب رسانده و استهلاک آن‌ها را شدت بخشد. به همین ترتیب سرمایش این تجهیزات و کنترل دمای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از کاربردهای اصلی چیلر هوا خنک این است که در مراکز صنعتی به کاهش دمای این ماشین آلات کمک می‌کند و با جذب گرمای تولید شده توسط آن‌ها از آسیب دیدنشان جلوگیری می‌نماید.

به همین خاطر است که امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها از چیلر هوا خنک استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که در مراکز صنعتی معمولا چیلرهایی بسیار قوی به کار می‌روند. که می‌توانند دمای هوا را تا -30 درجه سانتیگراد نیز کاهش دهند. این روش به علت مصرف پایین آب برای استفاده در مناطق خشک و نیمه خشک بسیار مناسب است. امروزه صنایع داروسازی، ماشین ابزار، فلزات و… این شیوه عالی را به کار می‌گیرند.

چیلر هوا خنک

انواع چیلر هوا خنک

همانطور که گفته شد چیلر هوا خنک از چهار جزء اصلی تشکیل می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها کندانسور و کمپرسور می‌باشند. در واقع نوع و کیفیت این دو قطعه یک عامل بسیار مهم در دستبه بندی انواع مختلف چیلر است. چیلر هوا خنک بر حسب نوه کندانسور به دو دسته یکپارچه و دو پارچه تقسیم می‌شود.

در چیلرهای یکپارچه همه اجزاء وسیله مورد نظر به صورت یکجا درون یک محفظه قرار گرفته‌اند و در نتیجه نصب و راه اندازی آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر خواهد بود. اما چیلر دوپارچه به این صورت است که اپراتور، شیر انبساط و کمپرسور در یک محفظه و کندانسور در یک محفظه دیگر قرار دارد که مورد اول معمولا در موتورخانه نصب می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که غیر از موارد خاص، معمولا استفاده از چیلر هوا خنک یکپارچه بهتر و بهینه‌تر می‌باشد.

همچنین لازم به ذکر است که این محصول بر حسب نوع کمپرسور به چهار دسته اسکرو، اسکرال، سیلندر پیستونی و روتاری تقسیم می‌شود.

نتیجه‌گیری

چیلر هوا خنک یا Air cooled Chiller نوعی وسیله سرمایشی که از طریق تراکم مایع مبرد به سرمایش هوای محیط کمک می‌کند. این وسیله دارای یک سیکل بسیار ساده است که به کمک آن می‌توان دمای منازل، ادارات، ورزشگاه‌ها و حتی ماشین‌آلات کارخانه‌ها را تعدیل نمود. محصول مورد نظر خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

توجه این تقسیم‌بندی که بر حسب نوع کندانسور و کمپرسور صورت می‌گیرد، به شما کمک می‌کند تا در تهیه چیلر هوا خنک مورد نظر خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید. در اینجا توصیه می‌شود که حتما از مراکز معتبر و خوشنام خرید نمایید.

چیلر هوا خنک برای استفاده در مناطق کم آب بسیار مناسب است چراکه از منابع بسیار اندکی استفاده می‌کند. همچنین تجهیزات و نحوه کارکرد آن نیز بسیار ساده است. این وسیله به سادگی نصب و راه اندازی می‌شود. به علاوه سرویس و نگهداری چیلر نیز نسبتا آسان و کم هزینه است. به همین خاطر است که امروزه در ایران و دیگر کشورهای جهان به طور گسترده از چیلر تراکمی هوا خنک استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *