آموزشی

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر

تعویض روغن کمپرسور چیلر

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر چه وقت است؟ این موضوعیست که امروز در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روغن کمپرسور در سیستم های چیلر برای چرب کردن قطعات متحرک داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. و برای روغن کاری کمپرسور چیلر های تراکمی، جذبی، کولرهای گازی، خانگی، اسپیلت، تهویه مطبوع و کلیه سیستم های برودتی  می باشد. انواع مختلفی از روغن‌های کمپرسور وجود دارد که قیمت های آنها متفاوت می باشد از این رو تشخیص اصل یا تقلبی بودن روغن کمپرسو، کار چندان آسانی نیست.

متاسفانه امروزه در بازارهای صنعتی انواع روغن‌های کمپرسور تقلبی می بینیم که با قیمت پایین تر به فروش می‌رسند اما می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چیلر وارد کنند و هزینه های زیادی به بار بیاورند برای تعویض روغن کمپرسور چیلر حتماً به مراکز معتبر مراجعه کنید.

تعویض روغن یکی از مهم‌ترین اصول سرویس‌های دوره‌ای

 یکی از مهم ترین سرویس های دوره ای در دستگاه های مکانیکی و الکترونیکی تعویض روغن است این اصل در چیلرهای تراکمی و جزئی هم صادق می  باشد. سرویس های دوره یکی از مهمترین و موثرترین کارها در کاهش هزینه می باشد. این سرویس ها از آسیب دیدگی های جدید به دستگاه جلوگیری می کنند‌. ما در این مقاله در مورد تعویض روغن کمپرسور چیلر ها و زمان و نحوه تعویض روغن کمپرسور چیلر  صحبت می کنیم در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

 انواع روغن کمپرسور چیلر

 روغن کمپرسور معدنی

 روغن کمپرسور معدنی از پالایش روغن های نفتی حاصل می‌شود و نسبت به نوع مصنوعی روغن قیمت پایین تری دارند و با سرعت کمتری رطوبت را جذب می کنند. این روغن کمپرسور با مبرد های نوع CFC و HCFC مانند R22 و مبردهای آمونیاک و هیدروکربن سازگار است. روغن کمپرسور مصنوعی:

این روغن کمپرسور نوعی پل استر مصنوعی است که از فرآیندهای سنتزی تولید می شود. این روغن نسبت به نوع معدنی قیمت بالاتری دارد و از طول عمر بیشتری برخوردار می باشد و با سرعت بیشتری رطوبت را به خود جذب می کند. لذا در هنگام شارژ روغن کمپرسور باید دقت بالایی داشته باشید زیرا در صورت جذب رطوبت زیاد اسید تولید می شود که می تواند سیم پیچ موتور کمپرسور را بسوزاند این روغن کمپرسور با مبرد نوع HFC مانند R134 سازگار میباشد.

تعویض روغن کمپرسور چیلر

 روغن کمپرسور اکلیل بنزین

این روغن کمپرسور مانند روغن‌های نوع معدنی است و حتی می توانید به جای روغن های معدنی از این روغن استفاده کنید. این روغن ها از نفت تولید شده است اما تفاوتی که با روغن کمپرسور معدنی دارد این است که در آزمایشگاه ها و توسط انسان تولید می شود.

خصوصیات روغن کمپرسور مناسب 

  • غلظت مناسبی داشته باشد.
  • در دمای بالا و در دمای پایین ترکیب شیمیایی خود را حفظ کند.
  • مبرد به راحتی بتواند در آن حل شود اما در با آن ترکیب نگردد.
  • با مبرد  سیستم برودتی سازگار باشد و با آن واکنش شیمیایی نشان ندهد.
  • نقطه اشتعال روغن باید بالا باشد اما کف تولید نکند.
  • نقطه ریزش آن پایین باشد.
  • فقط متحرک داخلی کمپرسور را در برابر فرسایش و خوردگی محافظت کند‌.
  • روغن  کمپرسور با کیفیت، باید شفاف، تمیز و عاری از هر گونه ناخالصی  و ذرات معلق باشد.
  • روغن کمپرسور باید عاری از رطوبت باشد زیرا رطوبت می تواند باعث تولید اسید در روغن کمپرسور شود که سیم پیچ کمپرسور را می سوزاند و می تواند لجن و کف در روغن به وجود بیاورد.
  • شاخص  ویسکوزیته آن پایین بالا باشد تا با بالا رفتن دما بیش از حد رقیق، و با پایین آمدن دما بیش از حد غلیظ نشود.

زمان لازم برای برای تعویض روغن کمپرسور چیلر

 زمان تعویض روغن کمپرسور در سیستم های برودتی مختلف متفاوت است و تعیین یک زمان مشخص برای تعویض روغن، کار چندان آسانی نیست روغن کمپرسور سردخانه و چیلر نسبت به دیگر انواع روغن ها کارکرد طولانی تری دارد‌ از مهمترین تفاوتی که بین روغن کمپرسور برودتی با روغن های معمولی مثل روغن موتور وجود دارد این است که روغن معمولی بعد از مدت زمان مشخصی کارکرد خود را از دست می دهد و باید تعویض شود اما روغن‌های کمپرسور چیلر می‌تواند زمان طولانی‌تری کار کنند.

در واقع روغن کمپرسور چیلر تا زمانی که هوا و رطوبت به آن نرسد می تواند کارهای خود را حفظ کند و نیازی به تعویض ندارد اما اگر سیکل بسته کمپرسور باز شود و هوا به داخل کمپرسور نفوذ کند با ترکیب اکسیژن روغن فاسد میشود. نکته قابل توجه این است که روغن کمپرسور چیلر به شدت رطوبت و اکسیژن را جذب می کند لذا نباید زیاد در تماس با هوا قرار بگیرد.

تعویض روغن کمپرسور چیلر

پس از هر بار باز و بسته کردن کمپرسور روغن آن باید تعویض شود زیرا در این صورت هوا به روغن وارد میشود و ایجاد رطوبت می کند که باعث فاسد شدن روغن می شود‌. روغن کمپرسور سالم رنگ شفاف و روشنی دارد اما با گذشت زمانی روغن تیره و کدر می‌شود که نشان دهنده این است که روغن باید تعویض شود‌.

انتخاب روغن برای چیلر های تراکمی

  میزان حلال بودن روغن یکی از مهمترین پارامتر ها برای انتخاب روغن مناسب در چیلر های تراکمی است که باید با توجه به نوع مبرد مورد استفاده قرار بگیرد‌‌. روغن باید به اندازه باشد تا فواصل بین قطعات متحرک و درگیر به خوبی پر شود.

لایه نازک روغن با ویسکوزیته مناسب روی قطعات ضد اصطکاک عمل می‌کند این لایه باید به صورت پیوسته وجود داشته باشد. به جز ویسکوزیته و میزان حلال بودن پایداری شیمیایی روغن و عدم تغییر خواص اولیه آن نیز که از پارامترهای مهم برای تعویض روغن چیلرهای تراکمی است.

قابلیت جذب مبرد را دارد و بسته به نوع فشار و دما آستانه اشباع متفاوتی دارند. به طور معمول قابلیت جذب روغن با افزایش دما و فشار بیشتر می‌شود و به هنگام کاهش دما مقدار جذب هم کمتر می گردد.

نکته مهمی که باید همواره آن را در تعمیر چیلر مد نظر قرار دهید این است که برای خرید و تعویض روغن کمپرسور چیلر خود حتماً از افراد با تجربه و متخصص کمک بگیرید. تشخیص روغن مناسب یک امر تخصصی و مهم است اگر روغن با سیستم شما سازگار نباشد به دستگاه آسیب وارد می‌کند و هزینه‌های بالایی به بار می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *