سرویس و نگهداری چیلر

سرویس و نگهداری از مهمترین موضوعات در هنگام استفاده از چیلر است و سبب افزایش عمر مفید چیلر می‌شود. اهمیت نگهداری و تعمیر چیلر به اندازه حساسیت در موقع انتخاب و خرید چیلر می‌باشد. دقت کردن در امر نگهداری و تعمیر چیلر سبب افزایش طول عمر و کاهش خرابی ها می‌شود و از زیاد شدن مصرف برق با کم شدن راندمان چیلر جلوگیری می‌کند و موجب این می‌شود که هزینه کمتری برای تعمیرات پرداخت شود.

راه‌ اندازی اولیه چیلر

اولین راه‌ اندازی چیلر باید توسط تکنسین های شرکت تولید کننده چیلر و متخصصین انجام شود. برای راه اندازی اولیه چیلر قبل از روشن کردن چیلر چند مورد باید کنترل شود.

اول مسیر لوله های رفت و برگشت و اواپراتور چیلر و مصرف کننده ها آبگیری می‌شوند بعد پمپ های گردش آب چیلر روشن می‌شوند و آب را بین اواپراتور چیلر و مصرف کننده ها به گردش در می‌آورند.

مسیر توسط شیرهای هواگیر حین گردش آب از هوای به تله افتاده و در مسیر آب تخلیه می‌شود. از اتصال برق چیلر اطمینان حاصل کنید و همچنین سه فاز ورودی به داخل طراحی برق چیلر کنترل می‌شود. مهمترین مرحله برای تخلیه کامل دستگاه از رطوبت و هوا و همچنین شارژ مبرد و راه اندازی چیلر و کیوم کردن می‌باشد.

پس از انجام دادن موارد فوق دستگاه روشن می‌شود و در حین کار آمپرسور و فن ها، دمای آب ورودی و خروجی و فشار های مکش و دهش کنترل می‌گردد.

راه اندازی اول فصل چیلر

 در اوایل فصل حتماً باید فیلترهای آب ورودی به چیلر و پمپ ها باز شوند و تمیز شوند، در صورتی که چیلر از نوع هوا خنک است باید کندانسور آن با هوای فشرده یا آب با فشار بالا تمیز و گردگیری شود.

اگر چیلر شما از نوع آب خنک است باید علاوه بر شستشوی کندانسور، برج خنک کننده به کمک اسید دیسکلر نیز شستشو و رسوب گیری شود و تمام فیلترهای آب مسیر باز شده شستشو شوند.

در اول فصل گرما احتیاجی به شارژ مبرد و وکیوم نیست و تنها دستگاه و مسیر گردش آب باید آبگیری شوند و پس از روشن کردن پمپ سیستم هواگیری شود و در ادامه بعد از روشن کردن چیلر باید دما ها و جریان نامی کمپرسور و فن ها و همچنین فشار های مکش و دهش کنترل شوند که در صورت وجود موردی خاص در عملکرد چیلر، مشکل برطرف شود.

بسته به ظرفیت چیلر باید چند ساعت قبل از روشن کردن چیلر هیتر روغن کمپرسور روشن شود. در هنگام استارت کنترل روغن کمپرسور بسیار مهم است.

از سرویس خارج کردن آخر فصل چیلر ها

در پایان فصل گرما چیلر باید خاموش شود و آب داخل اواپراتور به طور کامل تخلیه شود.

از این جهت تخلیه آب اواپراتور بسیار مهم و الزامی است چون در صورتی که آب در داخل اواپراتور بماند و به دلیل برودت زیاد هوا در فصل سرما یخ بزند می‌تواند سبب ترکیدگی اواپراتور و بروز نشتی و در آخر اختلاط آب و گاز شود.

تمام کلیدهای اصلی چیلر باید خاموش شوند و درب تابلو برق قفس شود.

سرویس و نگهداری چیلرچه زمانی به تعمیرکار چیلر باید مراجعه کرد؟

چنانچه که مشکلات زیر را در چیلر خود مشاهده کردید حتماً از متخصصین تعمیر چیلر مجرب و حرفه ای کمک بگیرید.

  • اتصالی برق در کمپرسور
  • برفک در کمپرسور
  • عدم استارت زدن کمپرسور
  • کار دائمی کمپرسور بدون قطعی
  • عدم خنک کنندگی کافی سیستم سرمایشی ساختمان

خدمات مربوط با سرویس چیلر چیست؟

تعمیرکار در سرویس دوره ای چیلر، چیلر را باز و بسته کرده و در صورتیکه چیلر مشکل خرابی از نوعی داشت که تعمیرکار قادر به تعمیر آن باشد آن را تعمیر می‌کند.

اولین موردی که حتماً باید مورد برسی و بازبینی قرار بگیرد، مقدار روغن موجود در موتور است. معمولاً مراحل اولیه مشکلات و اولین مشکلات از کمبود روغن شروع می‌شود.

یک تعمیرکار کارآزموده باید قبل از شروع به تعمیر تمام شرایط را بررسی کند و بعد از شناسایی مشکل و اطمینان از نبودن مشکلات جانبی دیگر، تعمیرات مربوط با مشکلی که شناسایی کرده را انجام دهد.

چیلر شما در صورتی که دارای برنامه‌ای خاص باشد،  تعمیرکار وظیفه دارد آن برنامه را به طور کامل رعایت کند و هیچ تغییری در مندرجات برنامه چیلر شما ایجاد نکند. صد البته وظیفه تعمیرکار چیلر، رفع ایراد و تعمیر آن به بهترین شکل است.

بخش بعدی که بعد از چک کردن و بررسی روغن، لازم است مورد بازبینی قرار بگیرد، بررسی و اطمینان از درست کار کردن بخش خنک کننده می‌باشد.

اندازه گیری و بررسی مقدار و شدت لرزش ها از جمله مواردی است که حتماً باید در سرویس دهی منظم چیلر مورد کنترل و بررسی قرار بگیرد.

از موارد دیگری که در سرویس چیلر انجام می‌شود بررسی کردن نحوه تصفیه مایع خنک کننده یا همان مبرد است. ماده مبرد در داخل ساختمان گردش می‌کند و حرارت و آلودگی ها را از محیط گرفته و در بیرون تخلیه می‌کند. این نکته در این جا بسیار ضروری می‌باشد این است که حتماً باید برای بازگشت این ماده به داخل سیستم کامل تصفیه شود.

مورد بعدی نقش بخش خنک کننده در سیستم و ساختار چیلر است. یک تعمیرکار با تجربه در هنگام انجام تعمیر لازم است حتماً نوع کار سیستم خنک سازی را بررسی کند و در صورت مشاهده ایراد و مشکل آن را به بهترین شکل انجام دهد.

ار موارد دیگری که در سرویس دوره ای چیلر انجام می‌شود، بررسی کردن نوع و هدایتگر است که به اصطلاح به آن VSd می‌گویند. باید حتماً این قسمت بررسی شود و در صورت بروز مشکل در حین گردنش آن، در اولین فرصت این مشکل حل شود.

خنک کردن آب در گردش وظیفه چیلر ها است. آب درون لوله های سیستم می‌چرخد و با گذشت زمان به دلیل وجود یون های خود آب و بدین‌گونه ساییدگی درون لوله ها، رسوباتی در درون لوله ها بوجود میاید که اگر در زمان های مناسب و به طور منظم سرویس دهی توسط تعمیرکار چیلر انجام نشود منجر به خرابی کامل می‌شود و باید کل سیستم عوض شود و یا تعمیر های پرهزینه مثل تعمیر اواپراتور و تعمیر کمپرسور چیلر انجام دهید.

سرویس و نگهداری چیلرسرویس های شروع فصل در نگهداری چیلر

سرویس های شروع فصل از نگهداری چیلر رابطه مستقیمی با کم شدن هزینه تعمیرات تجهیزات و دستگاه های موتورخانه دارد. این جمله از موارد زیر است:

بازدید برج شامل تنظیم زاویه پروانه که در مقدار رسوب و مصرف آب دستگاه خیلی مؤثر است.

  • تمیز شدن فیزیکی پکینگ ها.
  • کنترل سلامت و سفتی تسمه برج.
  • کنترل صدا و خشکی بلبرینگ ها.
  • تخلیه کردن آب اول ریخته شده روی پکینگ ها به بیرون.
  • برای تنظیم سختی آب در زیر برج نصب شیر برقی بلو داون.
  • کنترل عملکرد فولو سوییچ ها با خاموش و روشن کردن پمپ ها.
  • تنظیم سختی گیر اتومات و انتفال پس از سخت به فضای سبز.
  • تمیز کردن کف برج خشک با جارو.
  • نصب شیر سماوری و گیج فشار دو طرف پمپ ها.

در صورت احتیاج اسید شویی چیلر، لوله های آب تاسیسات خود را اگر در سال گذشته خالی از آب کرده‌اید حتماً به فکر شستشوی خط اطمینان از نبودن انسداد مسیر باشید. چون که اکسید آهن زنگ زده که سبب تشکیل جداره های زخم در اطراف محیط داخلی لوله می‌شوند بر اثر کوچکترین لرزشی رها شده و سبب تنگی و انسداد مسیرها مخصوصاً در قسمت پایینی زانو ها می‌شود.